Kunsten at lytte til kroppen

listen to your body it's smarter than you

Kroppen er vores fysiske sted, som danner rammen for os, og hvem vi er. Kroppen er en levende mekanisme, som har brug for mad, ilt, vand, søvn – ligesom dyr har. Det der adskiller os fra dyr er, at vi har en større hjerne, som kan se fortid, nutid og fremtid. Vi kan altså lære af vores fortid, og se hvilke konsekvenserne vores handlinger i nutiden har i fremtiden. Denne evne gør os også i stand til at bekymre os, og tænke mange tanker, som er til stor gavn. Nogen gange kan man dog have så mange tanker og bekymringer, at de overdøver alt andet – nemlig alt det som kroppen fortæller os.

Kroppen er en fantastisk mekanisme, som fortæller os fysisk, når vi er kede af det, for så kan man måske mærke det som en klump i halsen, eller en knuen i brystet. Når vi er glade og har en boblende følelse, eller ’bare’ en tilfreds følelse i kroppen. Når vi har lyst til mad, til livet og til hinanden, eller når vi er triste. Kroppen fortæller os også, når vi har brug for at spise, hvornår vi er tørstige, og hvornår vi er trætte og behøver søvn. Hvis man øver sig i at lytte til disse signaler, bliver det lettere at give hvad kroppen behøver, fordi man hører hvad den beder om.

Kender du det, når du ikke kan sove? At der er så mange tanker, at du simpelthen ikke kan finde ro?
Hvis du kan svare ja til det, skal du ikke føle sig alene, for mange andre kan også have svært ved at falde til ro og få sovet.

Hvorfor er det så at vi ikke kan sove?

Kroppen er en finurlig størrelse, som kan fortælle os mange gode ting, hvis vi blot lytter til den.

Men hvordan er det så lige at man lytter til sin krop, og hvad har det med søvn at gøre?

Søvnbesvær kan udløses af mange forskellige ting. Det kan både være problemer med familien, mange opgaver i skolen, knas med kæresten, diskussion med veninderne eller en propfyldt kalender. Mange af disse ting giver os en masse tanker, som kværner rundt i knolden på os, indtil vi bliver helt udmattede af at tænke. Typisk er disse tanker også fyldt med bekymring – hvordan kommer det til at gå? Løser problemet sig?

MEN. Har du nogensinde tænkt over om bekymringerne nogensinde hjalp dig?

Hvis vi har travlt i løbet af dagen og ellers er i gang hele dagen, så kan alle disse tanker måske holde sig lidt i baggrunden, men når vi så ligger os til at sove, så kommer alle tankerne væltende frem. Hvorfor gør de så det? Hvis det er det eneste tidspunkt på dagen, hvor du forholder dig til, hvordan du rent faktisk har det, og hvad der sker af ting i dit liv, så er det der tankerne kommer frem, fordi de gerne vil høres.

Hvad kan man så gøre?

Nogen gange hjælper det at snakke med andre om, hvad det er for nogle tanker man har.  Af og til finder man ud af, at andre har det på samme måde, eller det kan være at en du kender kan komme med et forslag, som hjælper dig. Det kan også være at de problemer som du bakser med, er så store at du har brug for hjælp til at løse det.

Andre gange kan det hjælpe at sætte sig et kvarter inden sengetid med lukkede øjne og trække vejret dybt. Hvis man sætter sig ned på denne måde, så kommer tankerne helt sikkert myldrende. Nu kan man så øve sig i at lade tankerne være der og trække vejret dybt. Man kan f.eks. forsøge at forestille sig at man trækker vejret helt ned i tæerne. Hver eneste gang man glemmer at fokusere på sin vejrtrækning, og i stedet følger med sine tanker, kan man sige til sig selv: Hov, der kom jeg lige væk på et sidespor, men nu vender jeg lige tilbage til min vejrtrækning. Og sådan forsætter man et kvarter, eller hvor længe man nu synes.

Der er ingen mennesker der ikke tænker, når de sætter sig på denne måde, så bank ikke dig sig selv oven i hovedet, når du glemmer at fokusere på din vejrtrækning. Tænk i stedet ’Jeg laver en blomst’. Blomsterknoppen er vejrtrækningen, og hver eneste gang man kommer væk fra vejrtrækningen, og så vender man tilbage til sin vejrtrækning, til blomsterknoppen, så man tegner faktisk et blad på blomsten. Og sådan forsætter man.

En anden måde som kan hjælpe dig til at give sig selv en pause fra tankerne kan være at skrive sine tanker ned inden man skal sove. Når de så kommer væltende, når man lægger til at sove, så kan man sige til sine tanker ’Jeg acceptere at I er her, men I er skrevet ned, så vi kan snakkes ved i morgen’.

Det kan også hjælpe at ligge sig i sin seng og lytte til noget beroligende musik. Youtube bugner af den slags musik, hvis man søger på wellbeing eller relaxing music.

Dybest set handler det om at øve sig i at give hovedet en pause ved at acceptere de tanker man tænker, så du kan sove. Faktisk er søvn lige så vigtigt som at spise og dyrke motion for kroppen, og derfor er der også god grund til at øve sig i at sove. I aften kunne du måske prøve? Fortvivl endelig ikke, hvis der ikke sker noget, så prøver du bare igen i morgen. Det tager tid og øvelse.

Desuden kan mange udfordringer og problemer virke mere overskuelige, når man får nok søvn. Kroppen er vores dyrebareste, og derfor er det vigtigt at passe på den, ved f.eks. at sove.

Skrevet af Sandra – Tidligere frivillig chatrådgiver i Ungdomsliv

Skrevet af

Lone T Husted

Leder | Ungdomsliv